The Search for the Holy Hobby

Hobby.

Hör ni hur det låter? Så där plastigt åttiotal med pastellfärger och Tom Cruise. Hobby. Tiden då man sprang omkring i likadana träningsoveraller och åkte på husvagnssemester och pratade om sin nya hemmabar. Hobby. För mig betyder två saker. Dels det jag nyss nämnde, serverat med en gnutta av desperation av att fylla sin tid med något meningsfullt. I dessa hobbys finns inget gulligt nördigt, endast människor som försöker skapa fler dimensioner till sitt liv.

Det andra det betyder för mig är människor som, till skillnad från nyss nämnda, faktiskt lyckas. De gör det för sin egen skull och är riktigt grymma på det. Hit räknas Seth Cohens serietidningshobby, alla gitarrspelande personers gitarrspel, Leonardo da Vincis måleri (han var faktiskt fysiker och uppfinnare i botten, målade som hobby), killen i Lerums Tidning som tittar på stjärnor.

Jag har också en hobby. Den är lite förvillande, man kan tro att det är flera hobbys men det är bara en synvilla. Min hobby är "komma på en hobby". Jag vill så gärna bli sådär nördigt cool och vara absolut bäst på något litet område, skitsamma vilket. Ännu har jag inte funnit min hobby, men jag hoppas att jag har en när jag är 65, det är så att säga hobbysens år då den får blomma ut och köpa andelslägenhet i Spanien.

Under åren har jag testat diverse hobbys med varierande resultat:

Barngymnastik: Ja, det var väl egentligen mamma som ville fylla min tid. Och jag kommer ihåg rörelserna så något har det väl gett mig.
Blockflöjt: Man blåser i ett rör. 5 år av mitt liv blåste jag i detta rör. Men visst blev jag ganska bra till slut - men motivationen försvann.
Piano: Här hade jag absolut ingen talang, hur mycket jag än ville bli bra på ett instrument. Min lärare såg ut som en häxa och tvingade mig spela klassiskt, så jag slutade och gick över till...
Luftgevär: Här hade jag faktiskt talang, tro det eller ej. Jag och en vän gick ner en gång i veckan och sköt i mitten. jag tror att jag fick något slags pris till slut, men det var inget som skulle ge mig rikedom, berömmelse och evig ära, så jag slutade även detta.
Dans: Jadu, det har varit coolt att vara sådär fantastiskt bra och ha superkoll på sin kropp. att kunna dansa, inte till musiken, utan med musiken. Men jag är för gammal och för lat för att kunna bli så bra på det. Men jag ska se till att ha lite skoj på vägen.
Friidrott: No talang what so ever, dessutom var det jobbigt.
Scout: Enda hobbyn utan prestation - därför är det så befriande.
Gitarr: Ville så gärna få fram fina ljud från en bit trä men hjälp av mina fingrar, mend et ville inte fingrarna.
Sy: Och här är jag nu. Sitter med en halvfärdig, aningens för liten, klänning och funderar på om det går att banta ner sina revben. Förmodligen inte. Nähäpp, då får jag sy om. Eller så blir det en kjol. Eller en väska. Eller näsduk. Beroende på hur jag lyckas.

Jag ska inte ge upp. När jag pensioneras vid 65 ska jag ha fullkomligt klart för mig vad jag tycker är absolut roligast i hela världen och som ger mig något att se fram emot på dagarna. Dvs, jag ska hitta just min hobby.

Dagens visa:
The Age of the Understatement - The Last Shadow Puppets (Meget bra! Kolla upp eller be mig snällt så skickar jag!)

över och ut.


Kommentarer
Postat av: Festival-Mark och James McAvoy

Exempel på hobbys:

1. plocka blommor i rabatten (uteslutet)

2. måla skorstenar gröna (dock bara andras!)

3. äta mat (mums!)

4. lär dig simma som en fisk

5. bajsa genom rutan

6. besök alla världens fyrar och stärk ditt arv som fyrgubbe

7 besök nya ställen (rekomenderar att följa säveån så långt benen räcker)

8. drick upp allt vatten på jorden så inte venedig sjunker

9. cykla till taiwan och köp svenska jordgubbar

10. smaka på månosten (du behöver dock bli austronaut först)

11. bli grymt vältränad (så du kan bli austronaut)

12. kom på casanovas hemlighet

13. kom på pandoras hemlighet när du ändå är på gång

14. bevisa dig smartare än einstein (kräver många och slitande blekningar av frillan)

15. gå på festival minst en gång om året tills du dör (stålfarmor!!)

16. pierca bröstvårtan (du kommer ändå bara vara en wannabee ellen xD)

17. lär dig flyga (ett tips - fråga farbror storken)

18. förbli 18 i sinnet hela livet

19. plastikoperara dig tills du ser ut som marilyn monroe

20. utplåna världssvälten!

21. kom på medicin mot AIDS

22. lär josé carlos bättre engelska

23. kyss james mcavoy (minst en gång - med tunga!)

24. finn ett bevis till guds existens!

25. besök linnea och amanda så många gånger du kan, och om vi om någon anledning kolavippar - får du våra män!!

2008-06-13 @ 23:49:33
Postat av: Anna

haha, fan vad rolig kommentar ovanför.



http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=11766



Sugen på gratis biobiljetter? :D det låter kanske lite för bra för att man ska tro på det, men faktum är att www.gratisbio.se är en av de få gratissajter på nätet som verkligen ger vad de lovar, och sajten har rekommenderats varmt i en rad kända bloggar. Det fungerar så att man genom att ta del av erbjudanden, deltar i gratistävlingar, handlar via t.ex Nelly.se Via sidan - så får man poäng. Vilka efter ett tag har kommit upp till det värde att man får en biobiljett, eller ett presentkort i utbyte (t.ex på H&M). Bra va? Skitenkelt och kräver inte många minuter av dig! Om du registrerar dig på gratisbio.se får du direkt 75 poäng, OM du blir värvad. Så

följ den här länken om du är intresserad :) tusen tack! /Anna



http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=11766

2008-06-30 @ 00:51:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0