Jag tänker - därför är jag (en biverkning)

Visste ni att det finns en hundras som avlats fram för sitt vackra rynkiga ansikte genom århundraden? En bieffekt som man också råkade avla fram var det maniska beteendet att hunden jagar sin egen svans.. utan att sluta!

Man har fått avliva hundar pga detta simpla beteende. Hemskt är vad det är. (Tänk att vara besatt av sin egen rumpa... ueeh. Hellre någon annan kroppsdel, skulle jag säga. Vem vill stirra på sin egen bak 24 7? ) Sedan tänkte jag lite längre. Om hundar kan bli rump-maniska, då kan ju människor det också? Vi människor har utvecklats från de buffelälskande spritt språngande nakna neanderthalarna till en något mer nutida påklädd version, men råkade även vi odla en liten biverkning av allt vårt tänkande och humhummande?

(Nu har vi kommit till en del jag skule vilja kalla:) Flumiflumflumiflum. Ta en liten stund och fundera på allt vackert som människan åstadkommer varje dag, helst på m: målningar, majs, massa IPhone, marmelad. Dessutom ska alla berätta allt de vet om målningarna, majsen, massa IPhoneerna och marmeladen. Resultatet? Slå på tv:n. Massvis med information som bara spys ut i etern och sedan landar i vår hjärna.  Det är inte märkligt att man blir lite trött i hjärnan ibland. Biverkningen till all vår grova utveckling blir att vi tänker för mycket!

Vi spenderar all denna tid på att tänka över saker och ting, oavsett hur viktiga de är för vår direkta överlevnad: Stängde jag av strykjärnet, hur mår amanda jensen, varför ska bullar jäsa, är George Cloonyey snygg i gula hotpants, ser min rumpa stor ut i den här, hur många makaroner tappade jag på golvet, varför heter det egentligen makaron...?

Jag vet precis hur det är, för jag är värsta sortens tänkare. Jag kan fastna i tankebanor jag sedan inte kan släppa. Exempel: Varför skriver jag en blogg om hur det är onödigt att tänka så mycket när bloggen just kräver att jag tänker mycket när jag egentligen inte  borde tänka alls.

Kanske sitter vi där om 100 år, på våra feta arslen förövrigt, och tänker på att tänka på att tänka på att göra något. Om vi inte aktar oss kanske vi hamnar där. Så fram med alla fördummande medel vi kan komma åt! Tillsammans kan vi stoppa den otäcka tänka-trend som spider sig som pesten genom Sverige i form av mer eller mindre genomtänkta bloggar. Dela ut big brother - femte säsongen, lite hasch och George W Bush till varenda kotte därute ute i stugorna - de blir nutidens bromsmediciner. Fördumma er, innan det är försent! Fördumma er innan vi börjar springa runt runt runt för att jaga vår egna tanke.


Dagens visa:
Arrest me 'til it hurts - The Deportees

over and out.

Kommentarer
Postat av: jonte

asch då! dagens visa borde ju varit tvättställ med galenskaparna! underbara låten, "vem gör en sång om ett tvättställ" sjunger de.. men bättre fråga att ställa är ju vem sjutton som gör en sång om att göra en sång om ett tvättställ?! tyckte den passade temat lite, rätta mig om jag har fel :P

2008-11-03 @ 21:45:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0