Du tror du är normal?

Idag vaknade jag och tänkte på en sak. Jag känner mig rätt så normal. Ni kan skratta om ni vill, håna oss. (tio poäng som sätter vilken låt den raden kommer ifrån! Man vinner också min eviga respekt.) Men, jag tänkte att här går jag omkring på jorden som en rätt normal människa. De flesta mäniskor i världen skulle kunna relatera till mig. Trodde jag.

Tänk om ...  världen vore en by.


Om världen skulle göras om till en proportionelig by på 100 personer skulle det finnas

  • 61 asitar, 14 européer, 8 nordamerikaner, 4 sydamerikaner, 13 afrikaner och 1 från oceanien. Alltså skulle det finnas många fler asiater än resten av världen tillsammans. Jag vet att ni tänker samma sak som jag, hur i hela hälsingland samsas dom?

  • 52 stycken skulle vara kvinnor och 48 stycken män. Förmodligen för att kvinnor lever längre och inte bråkar med vapen.

  • Av alla människor skulle 33 stycken vara kristna, 18 muslimer, 14 hinduer, 6 buddhister, 13 som tilhörde någon annan religion och 16 stycken skulle stoppa upp religionen i mumindalen.

  • 89 personer skulle vara vara heterosexuella och 11 stycken skulle vara bi- eller homosexuella.
  • 6 personer skulle inneha och nyttja 59 % av alla gemensamma tillgångar, och de 6 personerna skulle komma från USA. Innebär ju självklart inte att de 6 rikaste personerna i världen idag är från USA, men att USA är rikaste största landet. Märk väl, de är 8 stycken nordamerikaner totalt (i denna by, haha).

  • 47 personer skulle bo i stadsområden. Och ja, Gråbo och Olofstorp räknas helt klart som stadsområden i denna versionen av världen. Allt är relativt.  53 stycken skulle bo långt ut på landet.
  • Bara 25 stycken av 100 skulle ha ett kylskåp, en garderob, en säng och tak över huvudet.

  • 53 stycken skulle leva på mindre än 2 dollar per dag och av dessa skulle 18 stycken klara sig på hälften så mycket. det betyder att 18 stycken skulle var tvungna att klara sig på en kaffe och en ynka bulle från Copernicus-caféet. Endast det. Varje dag. Inget hus, inga kläder, ingen Iphone, ingen övrig mat. 18 stycken 

  

  • Av de vuxna i byn skulle 13 stycken helt sakna förmåga att kunna skriva och läsa och därmed vara totalt beroende av andra människors ärlighet så fort ett papper ska skrivas under.
  • 1 person mellan 15 och 45 skulle ha AIDS. Denna skulle också troligtvis tillhöra gruppen som får överleva på en kaffe och en bulle om dagen. Svårt att spara pengar till medicin då, inte sant? Det kostar 20 kronor att vaccinera 5 barn mot Aids. Men när man är smittad ksotar bromsmediciner massor med mera

  • 1 skulle ha en akademisk examen

  • (Sverige skulle vara 0,13 av en människa... vi får dela på en mäniska med nordenländerna, belgien och holland.)

Om jag verkligen ville känna mig normal, skulle jag vara asiat. Jag skulle vara kvinna och vara 32 år gammal. Då skulle jag ha levat hälften av mitt liv, 64 år är medellivslängden i världen. (Hade jag bott i Swasiland, hade jag i genomsnitt bara blivit just 33 år gammal. men, man slipper 40-årskrisen.) Jag hade förmodligen haft tak vöer huvudet och lite kläder, men inte mer. NÅgot så simpelt som garderob, kylskåp och pengar i pånbanken är lyxerier för mer än hälften av jordens befolkning. Och vad ska jag med garderob till ute på landet? För det är där man hänger om man är normal, allt annat frångår normen. Det är lika troligt att jag har AIDS soma tt jag skaffar mig en akademisk examen (nnågra år på högskola).

Känns en 32-årig kinesisk bondkvinna med mat på bordet, men inte mycket mer, som någon som representerar din bild av världen? Det är så det ser ut idag. Rättvist?



Dagens visa:
Everybody here wants you - Jeff Buckley


over and out.


Kommentarer
Postat av: korvbussen

747-kent... tror de e så... har jag inte rätt:D?

2008-10-25 @ 00:32:52
Postat av: a n n i k a

Massa rätt! Congrats, det trodde jag inte om dig :P (Hoppas att du inte googlade ;))

2008-10-25 @ 19:25:36
URL: http://myphilosophy.blogg.se/
Postat av: korvbussen

faktiskt inte... är en av få kent låtar jag faktiskt har:P

2008-10-26 @ 00:40:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0