Änglar och Naturvetare

Hej och välkomna tillbaks till den tjugonde upplagan av Nu ska hör börjas bogga på riktigt! Ni som har följt de tidigare säsongerna vet att det alltid slutar på samma sätt... Men, allt har flera sidor, och det heter ju tjugoförsta gången gillt. Numera tänkte jag få ihop ett inlägg en gång i veckan. Förmodligen mest torsdagnattar. Hrrm hrrm, here it goes...

Det finns saker som mitt liv vilar på, några grundläggande byggstenar:
  • Mina vänner, att vi är sams och mår bra tillsammans
  • Att jag får pressa hjärnan med sinusformler (nej, det är inget snuskigt. tyvärr?)
  • Vissheten om att framtiden är långt bort
  • Dansa.
Denna vecka har dock alla dessa rubbats i sina fästen. Utan att bli för personlig är det nummer två som stör mig mest. Ingen matte på en termin, s jag får inte räkna mig lugn. Jag läser natur, och går helhjärtat in för detta. Ni vet, jag struntar i detaljer som att kamma mig, sticker ut tungan på alla foton och går vilse från skåpet till cykeln. Dessutom har jag alltid (som alla andra naturare) sett ner lite på samhällarnas mainstreama ämnen, inget nytt i strumplådan där inte.

Döm om min förvåning när mitt nya favoritämne (eller nja,,, det hade väl inte så mycket att konkurrera med) har blivit Religion. (da da da dooom..)

På högstadiet var det ämnet då jag verkligen fyllde mina anteckningsblock- aldrig målade jag så mycket fina figurer och klotter som på religionskunskapen! Vagt kommer jag ihåg något om fem pelare i Judendomen och ja, där tar det slut.

Min förtjusning för religon kan till viss del bero på att jag har min gotländska mys-lärare i ämnet,( och att vi har så frukostvänliga bänkar i det klassrummmet. )

Idag gick vi igenom människors syn på hela religionbiten och lite etik-och-moral, lightversionen.

"Ja, då har vi sju minuter kvar" säger läraren och börjar skriva på tavlan. "Då vill jag att ni svarar på dessa frågor lite kort och lämnar in med namn på".

Fråga 1: vad tror du på?
Fråga 2: vad händer efter döden?
Fråga 3: Vad är meningen med livet?

Betänketid: 2 minuter och 20 sekunder per fråga.

En baggis, särskilt när det gäller frågor som människor brottats med i minst 10 000 år.

1. Vad tror du på?
Jag tror på en allmänt positiv energi i universum, hur Tomas di Leva-flum det än låter. "Om du verkligen vill något, så kommer hela universum verka för att du ska lyckas" står det i Alkemisten (en bok. Du vet, med pärm och bokstäver i och sånt.) Lite naivt måste jag säga, för alla kan ju inte få som de vill, men på något vis tror jag på det där med balans. Att alla får sin del av tur och godhet, och det är upp till oss själva att förvalta det på bästa sätt.

2. Vad händer efter döden?
Här har jag Ingen som helst aning, och jag känner mig rätt så öppensinnad för vad som komma skall..

Det kanske blir som i Bröderna Lejonhjärta, att vi ser ljuset och körsbärsblommor och söta små farbröder när vi dör. Eller så återföds vi som det universum tycker vi förtjänar (fast, hur vet man vad som är bra att vara? En svamp, exempelvis, borde göra betydligt mindre skada än en människa under en livstid. Dalai Lama och Nelson Mandela kanske vi hittar om några år i Härskogen, reinkarnerade som en Karl Johansvamp och Skivsopp. Värt att begrunda nästa gång du äter champinjoner. Det kan vara före detta Heliga Birgitta som just nu blir en del av ditt magsäcksinnehåll...)

Eventuellt så försvinner allt när man dör. Våra tankar och känslor och minnen förpassas till hjärnbarken till vi äts upp av maskar och de är borta för alltid. Ur en anturvetenskaplig synvinkel - varför inte? Tvek på om någon ändå skulle tycka mina egocentrerade dagisminnen från -94 skulle bara intressanta om de kunde hitta de om ett tag ändå...

Pärleporten är en annan favorit bland svaren, det hade varit så mysigt att få nynna på sången och fundera på att min gamla söndagssklefröken faktiskt hade helt rätt; Han har öppnat pärleporten (förhoppningsvis, om inte...)

Om inte jag hamnar i helvetet. Då är det möjligt att jag får betala för alla brott jag begått. Pennor som stults, böcker ej tillbakalämnade, gröt ej uppäten (gedigen lsista än så länge som ni märker). "jahopp, det blir 23 dagar i skärselden det. Nästa!" Denna version är lite obehaglig så den glömmer jag. Det är så man ska hantera obehagliga ting, glöm glöm.

Visst kan det bli så när man dör- det är tänkbara alternativ. Men mest tror jag på att vi är konstruerade så att vi inte ska kunna förstå det - surt sa räven! När man dör kommer man in i en helt annan dimension, där tid inte finns och rum är en bagatell, där nirvanan flödar omkring som små rosa sniglar mitt uppe i ett nyårsfirande på Bali tillsammans med Tomas Bodström och anna book....

Ursäkta. Men ni förstår poängen. Bortom vår fattningsförmåga. Tror jag.

3. Vad är meningen med livet?'
Meningen med livet är enkelt. Försök uppfylla dina drömmar och ta hand om människor omkring dig på vägen.

Ju mer jag funderade på livsfrågorna (under de sju minutrarna runt tio idag) så insåg jag att det finns en filosofi som stämmer rätt så bra överens med mina förvirrade tankar: Buddhismen.

(En stor fördel är också att det är anses fint att bli tjock och få rosa solbränna, ya know, Buddhawannabe.. lycka!)

Visste ni förresten att en av de få tillhörigheter som buddhistiska munkar får äga är en vattensil? Varför då? Jo, av den enkla anledningen att de måste sila bort mygg ur vattnet, i deras religion är synden att ta ett liv det värsta du kan göra. Och en myggas liv räknas den med, även om myggan är lite kort i rocken.

Orange har alltid varit en färg jag passat i, så varför inte slå slag i saken? Fram med silen, och buddhismen- här kommer jag!


Dagens visa:
Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
En av de finaste låtar som någonsin skrivits. Självklart helt objektivt.



jonatan, jag ser ljuset.

over and out.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Oh!

Min bön har blivit hörd, Annika har börjat blogga igen!

Toppen, och jag hoppas på lite mer än ett blogginlägg per vecka. För som sagt, du är grymt bra på det du gör, så varför inte göra det nästan hela tiden?

Kram!

2008-09-06 @ 22:22:58
URL: http://fannys.bloggagratis.se
Postat av: Ellen

Annika! Jag älskar dig! Men inte dom sniglarna! Det hjälper inte ens att de är rosa! Joooobbigt.

Helgen :***

2008-09-07 @ 13:43:54
URL: http://menkattmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0