Ärligt talat!

Nu tänker jag bli förbannad. Riktigt jäkla pissförbannad. Ni vet, sådär så att det ångar ur ögonen och jag ser bara röda skynken framför mig.

Källan till aggretionen? ja, det är inte småpotatis inte, jag är nämligen arg på hela världen. Mest är jag arg för att människor den senaste tiden har gått och blivit galet oärliga, plastiga och självcentrerade. (sen har de blivit lite arga också och bloggar om det.. men det behver ju inte bli så uppenbart att säkert även jag har blivit ovanstående saker.)

Ärligt talat, vad håller vi på med? Sen när blev det okej att bara sätta sig själv främst hela hela tiden? Sedan när blev vänner någon man snackar skit om bakom ryggen på ,för att sedan ge upp ett falsettskrik och berätta hur snyyygg hon är idag? Och ja, jag säger hon, för det är mest tjejer som håller på med alla dessa fånerier.

Att skvallra om andra är en sak, att högt och lågt säga sina åsikter till alla utom personen som är berörd är en helt annan femma, ladies and gentlemen. Detta inkluderar även killar som är minst lika fula på detta sätt. Lägg av bara. Är ni arga, ta upp det och red ut det. Om ni bara vill gnälla så Frankly, my dear, I don't give a damn. och ingen annan heller.

Inse faktum: Det finns människor som mår dåligt därute. Som inte vill gå till skolan, som har en klump i magen mer eller mindre konstant och som drömmer om en annan verklighet och glömmer bort den som existerar.

Tror du att det handlar om tjejen i hörnet som aldrig säger något? Bullshit. Detta handlar om oss. Alla som vi möter, som vi hälsar på leende för att sedan döma ut i bama/klassrummet/msn. Våra fiender, de vi aldrig ser men ocks våra allra närmaste vänner.

Idag skrev jag på mitt projektarbete. Det visade sig att min snittpuls under natten varit lägre när jag sov på ett hårt liggunderlag i ett tält än när jag sov hemma i min 140 cm ikea-säng. Varför detta? Jo, jag tror att det handlar om stress. Stress för att det har blivit många jobbiga diskussioner på sistone, och stress över att jag vet att dessa inte kommer att sluta. Och stress över att diskussionerna i framtiden kanske inte kommer att tas upp, utan förvandlas till en plastig fejkad verklighet istället.

Varför kan vi inte bara prata med varandra. Sluta manipulera, planera och analysera! Så mycket skit vi hade sluppit om folk var ärliga och vågade ta en konfrontation. För hey, nu när vi ändå är ärliga, det är vad allt handlar om. VI är för fega. Vi är fegare än vi någonsin varit förut.

Långt tillbaks i tiden kunde människor gå ut ch konfrontera fiender (bokstavligt talat, med svärd och rustning och hela tjillevippen) och veta att de skulle dö. Men göra det ändå.

Gudrun Schyman fick avgå när hon berättade om sina problem, men hon gjorde det. Hur känns det egentligen? Ni som vet med er, att ni är fegare än Gudrun Schyman? Inte så värst party skulle jag gissa på.

"Jamen, folk kan ju bli ledsna om man är ärlig.. och du vill väl inte göra folk ledsna? va?"

Ärlighet handlar inte om att berätta att skorna är det fulaste som kom sen foppatofflorna eller att någon ser ut som en knarkande trebarnsmamma efter en hård natt. Det handlar om att visa respekt mot de vi tycker om. Att ta en konflikt är för ig ett tecken på att man bryr sig så mycket om den personen att det är värt alla konfllikter i världen.

Men, att ge lite ärlighet är inte allt. Den måste kunna tas emot också, och det är här det trixiga börjar. För hur vet vi vad någon annan klarar av att höra? Det gör vi inte, touch shit. Men då måste mottagaren kunna vara ärlig nog att säga stoppförihelvete, jag vill inte mer. Jag lever fint i min ljusa drömvärld på Hawaii och vill gärna stanna där.

Fair enough, är det så så är det så.

Jag tänker inte ens börja ta upp hela datinggrejen. Men samma gäller där. Lite ärlighet (och här snackar vi nog miniportioner) förtjänar man. R-e-s-p-e-c-t, thank ya.

Så snälla, snälla snälla. Ta hand om varandra på det sätt de tycker om. Baka en kaka, skriv ett brev, bjud på kaffe från cafét, hämta en knäckemacka, pumpa cykelhjulen, köp ett suddgummi, heja på den som förlorar i bordtennis, anordna ett hemmaspa åt någon eller bara dela ut kramar som en galning. Om alla gjorde detta, tror jag världen skulle bli en lite lite bättre plats att leva på. Vi behöver varandra.

Och jag skulle slippa ångan ur öronen.



Vem vill du sitta bredvid om sextio år?


Dagens visa:
Maybe I'm amazed - Jem.

over and out.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Annika.

Herregud, på min blogg skriver jag att jag vill skriva som dig. Men, hur skulle jag kunna det?

Jag blir rörd av det du skriver, jag tycker du har helt rätt i allt du säger.

keep it going, :)

2008-09-11 @ 20:56:52
URL: http://fannys.bloggagratis.se
Postat av: Peter

Mycket spännande tankar finns det åtminstonde.

Får väll helt enkelt hålla med dig i stora drag men samtidigt säga att: vem om inte sig själv är man (iaf jag) mest rädd för? Eller det stämmer kanske inte i alla skeénden, men när det gäller att göra någon besviken.

"datinggrejen" jag är inte riktigt ine i den svängen så får man fråga vad du syftar på??

Och blev väldigt nyfiken på vad det är för projekt arbete du jobbar med, vad har du för mål, planering, genomförande och utvärdering? ;D



Om 60 år..

.. vill jag sitta på en amerikansk veranda (i en sådandär gungande soffa) tillsammans med min ungdomskärlek och se hur hösten börjar komma. dom första löven faller till marken och virvlar iväg i den svaga brisen som drar in från sjön. vid skogsbrynet borta på ängen kliver ett rådjur fram och betar medan solen går ner bortom horisonten och det är dags för hemtjänsten att hjälpa oss båda in för att äta lite välling innan vi lyfts ner i våra sängar..

2008-09-12 @ 00:06:25
URL: http://www.skogsmullen.de
Postat av: Christian

Om 60 år är jag 78...

Jag vill sitta brevid någon som inte gömmar sina önskemål för mig.

Någon som berättar för mig att jag har fel, och säger att, Nej christian, du måste spendera mer tid med mig. Eller som verkligen säger till att jag faktiskt inte älskar dig lika mycket längre, men i tid, så att det finns en chans att ordna upp det. Tiden läker faktiskt bara köttsår...

Jag vill leva med tanten som tatuerade sig när hon var76 för att hon ville det just då.



Dagen jag fyller78 ska jag komma ihåg detta!

2008-09-12 @ 00:57:35
Postat av: korvbussen

du e illa grym på att skriva asså:) keep up the good work:) ha de:)

2008-09-12 @ 20:54:36
Postat av: niseen

Hur är ärlig ska man vara? Senaste tiden har det visat sig mer och mer att jag ångrar mig mer när jag säger som jag tycker, än när jag filtrerar det jag säger. Vill du veta vad jag menar, så får du väl fråga mig.



Ha det fint

2008-09-13 @ 19:33:55
URL: http://niseens.blogg.se/
Postat av: Mr Dario

Gott Annika, du tar din blogg på allvar. Sånt gillar vi

2008-09-21 @ 01:44:17
URL: http://mrbothinandmrdario.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0